Comunicat de presa ARMAD

Posta Romana mareste din nou tarifele in mod abuziv, fara consultarea principalilor

                         parteneri din piata de marketing direct

 

Bucuresti, 28 august 2005 – Principalele companii din industria romaneasca de marketing direct, membre ale Asociaţiei Romane de Marketing Direct (ARMAD), au reclamat Consiliului Concurenţei un nou abuz de pozitie dominanta savarsit de Posta Romana, prin marirea tarifelor pentru mandatele postale, incepand cu data de 15 august. Desi anunta o “modificare a algoritmului de calcul pentru tarifarea mandatelor poştale”, Compania Nationala Posta Romana opereaza in fapt o majorare substantiala a tarifelor pentru mandatele postale, fara a avea o justificare economica; astfel, pentru o plată de 20 RON facuta prin mandat postal, tariful se dubleaza in mod abuziv.

 

“Solicitarea pe care am facut-o Consiliului Concurentei este de a investiga situatia creata si de a emite o decizie prin care Posta Romana sa fie obligata sa inceteze practicile anticoncurentiale.Mai exact, ne dorim ca Posta Romana sa fie determinata sa adopte o politica tarifara rezonabila, cu dreptul de a modifica tarifele in functie de anumiti indicatori economici (de exemplu: rata inflatiei, cursul de schimb valutar, samd), sau in functie de costurile reale”, a declarat Marian Şeitan, presedintele ARMAD.

 

Reprezentantii ARMAD amintesc faptul ca tarifele percepute de CN Posta Romana sunt cu mult mai mari decat cele percepute de companiile nationale similare din alte state est-europene. De exemplu, in Bulgaria, un mandat postal de 20 leva (aproximativ 10 EUR şi 34 RON) costa 0,55 leva, adica 0,94 RON.In Romania, pretul pentru acelasi serviciu este de 3,34 RON, adica de patru ori mai mult. Un alt exemplu ar fi Cehia, unde un mandat postal in valoare de 10 EUR (adica 34 RON) costa 22 coroane, adică 2,55 lei la cursul coroana/leu. In Romania, aceeasi valoare costa 3,34 RON, adica mai mult cu aproape 40% decat in Cehia.

 

In tabelul de mai jos este exprimata evolutia tarifelor pentru mandatele postale, evolutie exprimata in RON:

Valoare mandat

Tarif

 vechi

Tarif nou

Majorare

10

1.10

3.10

182%

20

1.60

3.20

100%

30

2.10

3.30

57%

40

2.60

3.40

31%

50

3.10

3.50

13%

100

3.60

4.00

11%

La fel ca si in cazul precedentei mariri de tarife, operata in 18 aprilie 2005, Posta Romana a anuntat majorarea cu doar cinci zile inainte de aplicarea ei. “Acest tip de anunt public arata comportamentul abuziv fata de proprii clienti. In situatia unei piete concurentiale, un astfel de comportament ar fi fost sanctionat imediat de catre clienti. Noi consideram majorarea tarifelor pentru mandatele postale, majorare realizata in 15 august 2005, ca fiind un abuz de pozitie dominanta din partea Companiei Nationale Posta Romana pe piata serviciilor de trimitere de publicitate prin posta”, se arata in Plangerea inaintata de ARMAD Consiliului Concurentei.

 

Legea Concurenţei nr.21/1996 interzice folosirea in mod abuziv a unei pozitii dominante detinute de catre unul sau mai multi agenti economici pe piata romaneasca sau pe o parte substantiala a acesteia, prin recurgerea la fapte anticoncurentiale, care au ca obiect sau pot avea ca efect afectarea activitatii economice sau prejudicierea consumatorilor.

 

Aceasta este cea de-a doua masura abuziva luata de Posta Romana in decurs de numai patru luni. Plangerea inaintata de catre companiile membre ARMAD catre Consiliul Concurentei la inceputul lunii iulie denunta cresterea de 2,5 ori a tarifelor postale pentru direct mailing, aplicata de Posta Romana incepand cu data de 18 aprilie. Marirea tarifelor practicate de Posta Romana include, incepand cu aceeasi data, si triplarea pretului pentru trimiterile infadres de peste 20 de grame, adica pentru cea mai mare parte a corespondentei.Tarifele postale de direct mail din Romania sunt duble fata de tarifele postale din Bulgaria si Serbia şi cu 20 - 30% mai mari decat cele din Ungaria, Cehia si Slovacia.

 

ARMAD este sustinuta, in demersul sau, si de catre Federation of European Direct Marketing (FEDMA), la care ARMAD este afiliata.

 

ARMAD a fost infiintata in anul 2003 si numara in prezent 21 de membri. Afiliata la FEDMA (Federation of European Direct Marketing), ARMAD are ca scop recunosterea pozitiva a marketingului direct si cresterea increderii clientilor si a consumatorilor finali, ca urmare a implementarii unor coduri de conduita si de buna practica in acest domeniu, asigurarea unui cadru legislativ competitiv si liberal. Numai in 2004, ARMAD si-a dublat numarul de membri, de la 7 la 17 companii de marketing direct. www.armad.ro